Cistella de la compra

Cinquanta i tants consells sobre tipografía. Nova edició revisada i ampliada d'un referent indispensable sobre com utilizar les lletres

Cinquanta i tants consells sobre tipografía. Nova edició revisada i ampliada d'un referent indispensable sobre com utilizar les lletres
16,89€
Enviament
Gratuït
  • Tipus Tapa dura
  • Editorial G. GILI
  • Autor/s Jardí, Enric
  • ISBN13 9788425233401
  • ISBN10 8425233402
  • Pàgines 112
  • Any Edició 2021
  • Idioma Català
  • Audiència General / Comerç

Cinquanta i tants consells sobre tipografía. Nova edició revisada i ampliada d'un referent indispensable sobre com utilizar les lletres

16,89€
Klarna Novetat! Compra ara i paga en 3 terminis.
¡Disponible! Recíbelo mañana.
Gratuït
a partir de 18 € a Espanya peninsular
Recollida a la llibreria
Gratuït
 Disponible! Compra'l ara i recull-lo gratis en 2 hores.
BizumGoogle Pay Apple PayVisaMastercardAmerican ExpressPaypal
Gràcies per comprar en llibreries reals.

La primera edició d?aquest llibre es va publicar l?any 2007 i s?hi incloïen 22 consells i 22 advertiments sobre tipografia. En aquesta nova edició del llibre més venut sobre com utilizar les lletres, el dissenyador Enric Jardí ha revisat, actualitzat i matisat algunes d?aquelles recomanacions i n?hi ha inclòs d?altres de noves, amb el mateix esperit rigorós i alhora lliure d?ofuscacions puristes. Com diu l?autor, aquest és un llibre de tipografia sense manies. T?ofereix unes pautes útils i senzilles perquè puguis treballar amb la tipografia sense problemes ni intimidacions, però t?invita també a deixar de banda aquests consells i seguir el teu criteri propi quan creguis que és millor fer d?altres maneres. Amb aquesta finalitat, tots els consells s?expliquen amb naturalitat i afabilitat, atenent a factors com són el context històric, la llegibilitat, la funcionalitat, la visibilitat en diferents suports, etc., informació que t?ajuda a comprendre el perquè de determinats criteris tradicionals i a crebantar-los amb seny quan decideixis fer-ho.Nova edició revisada i ampliada d?un referent indispensable sobre com utilizar les lletres.9 Introducció 12 No cal que t?aprenguis com es diuen totes les parts de la lletra 14 Totes les tipografies es llegeixen bé 15 Classifica les tipografies com et sembli millor 16 Procura que el tipus de lletra que triïs no comuniqui res que no vulguis comunicar 17 Tria només un parell de tipografies 18 No t?equivoquis de mitjà 20 No utilitzis succedanis 23 No recreïs estils històrics 24 No hi ha una Janson ?bona?, no hi ha una Plantin ?bona? 25 Evita les script 26 Rebutja els tipus amb caràcters capritxosos 28 No triïs lletres temàtiques 30 Escull el tipus de lletra pensant en quina mida la utilitzaràs 32 Utilitza tipus que estiguin dissenyats per al teu idioma 36 Retoca les paraules soltes 38 No componguis amb majúscules si no cal 40 Si és imperceptible, pots condensar i expandir les lletres 43 No intentis convertir la lletra en una imatge, la lletra ja és una imatge 44 Assegura?t que el teu tipus arriba fins al final 47 No inclinis lletres a l?esquerra ni componguis en vertical lletres horitzontals 48 No posis juntes dues lletres que s?assemblin massa 49 No componguis junts pesos amb diferents graus de condensació 50 Iguala les mides de lletra quan posis junts dos tipus diferents 52 Pots deixar espai addicional entre les majúscules 54 No afegeixis espai addicional entre les minúscules 56 No facis massa categories 58 No toquis massa els valors per defecte 59 Si et deixen, compon a caixa esquerra 62 Convida a la lectura 65 Segur que et cal una retícula? 68 Oblida el cícero, les piques i els punts 70 Fes marges regulars 72 No facis línies massa llargues ni massa curtes 73 No t?escarrassis amb el número de pàgina 74 Marca els paràgrafs convenientment 76 No combinis columnes centrades amb d?altres no centrades 77 Iguala el nombre de línies de les columnes 78 No deixis paraules soltes 80 No construeixis sistemes d?organització del text que no siguin intuïtius 82 Quadra les línies de text 84 Tanca l?interlineat i la interlletra amb els cossos grans 86 Si compons amb majúscules, tanca la interlínia 87 Augmenta la interlínia quan construeixis paràgrafs en negatiu 88 Oblida?t del kerning 90 Tria amb cura els caràcters 94 Tingues cura dels números 96 Evita segons quines lligadures 98 No utilitzis falses negretes, falses cursives ni falses versaletes 100 Les negretes són per destacar paraules 101 Evita les negretes de les romanes 102 El paper i la pantalla fan efectes diferents 104 Escull bons tipus per a pantalla i aplica?ls el valor de cos adequat 106 Quan hagis de justificar columnes de text, examina bé la partició i l?espaiatLa primera versió d?aquesta obra es va publicar el 2007 amb un títol llarg: Veintidós consejos sobre tipografía (que algunos diseñadores jamás revelarán) y veintidós cosas que nunca debes hacer con las letras (que algunos tipógrafos nunca te dirán). Els vint-i-dos consells sobre tipografia (que alguns dissenyadors mai no revelaran) i les vint-i-dues coses que mai no has de fer amb les lletres (que alguns tipògrafs mai no et diran) es van publicar en una versió en castellà i una altra en anglès, les dues de l?editorial Actar. Era un llibre amb dues portades i amb els consells organitzats en forma capiculada del tipus ?fes això? i ?no facis això altre?. Per a la presentació a Barcelona, vaig convidar Josep Maria Pujol, filòleg, folklorista i home savi en general, ja desaparegut, que deia saber també ?una mica de tipografia, però només fins al segle xix?. En realitat, en sabia més que cap dels que aquell dia érem a la presentació. Algunes de les coses que explico aquí i a les meves classes són idees seves que he agafat prestades. Pujol, en la seva al·locució, em va felicitar per ser un dissenyador que parlava de la meva especialitat, cosa, segons ell, poc freqüent. És cert que els dissenyadors, quan parlem de disseny, tenim propensió a descriure el que ja es veu i, si sortim d?aquí, no ho fem molt bé i tendim a ser pretensiosos. Poques vegades expliquem com hi hem arribat realment, fins allà, quins elements hem emprat i per què ho hem fet així. Més aviat, ens defensem. L?altra persona que va voler acompanyar-nos aquell dia va ser Mario Eskenazi, un dissenyador barceloní reconegut, que recordo que va destacar també la meva ?generositat? en publicar aquest text. Eskenazi, d?alguna manera, deia el mateix que Pujol: que el valor que tenia el llibre era que m?havia atrevit a explicar el que jo havia anat aprenent com a professional fins llavors. Era com si estigués dient: ?veig que expliques coses que tu i jo sabem, però que ningú no ha posat per escrit fins ara?. La idea del llibre segueix sent la mateixa: explicar com sortir-se?n, amb la tipografia, especialment pel que fa a tot allò que no he vist que s?expliqui en altres obres. En un curs o un llibre sobre tipografia, incloure indicacions del tipus ?fes això? i ?no facis això altre? no està ben vist. Se suposa que, en una obra de caràcter general, hi hauria de desenvolupar un argument amb coherència, exposar de manera sistemàtica i completa els conceptes, posar-los en el seu context històric, etcètera, cosa que, en la primera edició d?aquest llibre, no vaig fer. Els consells directes es consideren, de vegades, antipedagògics, perquè no conviden a aprendre de l?experiència pròpia (i també per allò de ?qui és aquest per dir-me què he de fer??). Tanmateix, en el seu moment, vaig pensar precisament que seria d?agrair disposar d?una obra que expliqués, sense manies, uns quants trucs, enmig de la mar de llibres sobre tipografia que ocupen les taules de novetats de les llibreries. Amb l?ànim de no sonar gratuït ni autoritari, vaig mirar de justificar la majoria dels consells que donava en aquella primera edició. Però, precisament perquè el que feia estava més a prop d?un receptari de cuina que no d?una hipòtesi científica, amb el pas dels anys, he anat canviant d?idees. Aquesta obra que tens a les mans és una versió revisada i augmentada de l?edició del 2007. En algun cas, he separat en capítols diferents conceptes que abans anaven junts, com per exemple el kerning i la interlletra, dos conceptes que s?usen de manera diferent i que sovint es confonen. Hi he afegit consells sobre l?ús de la tipografia en pantalla. El 2007 la tecnologia existent feia que els recursos fossin molt limitats i els dissenyadors gràfics amb prou feines podíem intervenir en aquest terreny. Hi he afegit també qüestions d?ajust d?interlletratge i interlínia que toquen tant l?àmbit pràctic com l?estètic. Hi he eliminat explicacions sobre tecnologies (formats de font, edició de textos, etc.) que avui han quedat obsoletes. Passats aquests 14 anys, he canviat d?idea en algunes qüestions i per això hi he eliminat coses com les escales de mida de text i les proporcions orgàniques. Crec que no tenen cap base científica. En algun cas, fins i tot dic el contrari del que vaig dir en el seu moment: penso, per exemple, que no cal començar un disseny pel cos de text i que, d?entrada, és millor no utilitzar una retícula per muntar una pàgina. I finalment, he canviat una mica el disseny del llibre. Un llibre que explica com evitar línies vídues i òrfenes no n?ha de contenir, ni de les unes ni de les altres. Tampoc no ha d?incloure un estil de paràgraf amb un cos minúscul quan es recomana utilitzar mides que convidin a la lectura. Em disculpo per tot això. Després de la presentació de la primera edició del 2007, molts lectors ?curiosament els més joves? parlaven del nou ?llibre de normes tipogràfiques de l?Enric Jardí?. No són normes, són consells. Pren-te?ls així. Espero que et segueixin sent útils.

  • Tipus Tapa dura
  • Editorial G. GILI
  • Autor/s Jardí, Enric
  • ISBN13 9788425233401
  • ISBN10 8425233402
  • Pàgines 112
  • Any Edició 2021
  • Idioma Català
  • Audiència General / Comerç